3 snabba juridiska tips för kampanjer i sociala medier
Att dra igång en tävling i sociala medier är ett smart sätt att engagera följare och öka uppmärksamheten på ett företag och de produkter eller tjänster detta företag vill stötta. Här är mina juridiska tips till er som funderar på att anordna en marknadsföringskampanj i sociala medier.
1) Var tydlig med att det är marknadsföring och vem som är avsändaren
Ofta drar företag igång tävlingar för att skapa intresse för en produkt eller tjänst och driva upp kunskapen om och användandet av sin eller sin kunds produkt eller tjänst. Många tävlingar innehåller därför ofta marknadsföring för olika produkter, tjänster eller företag. Detta är inget fel i sig, men ni som anordnar tävlingar måste vara tydliga och identifiera när och var det är just marknadsföring och vem som är avsändare, annars kan ditt företag bryta mot marknadsföringslagstiftning.
Ni kan absolut anpassa sättet och metoden för hur man informerar om marknadsföring efter hur ni presenterar och informerar om tävlingen i stort. Om kampanjen t.ex. länkar till en hemsida kan ni på hemsidan skriva ut att tävlingen innehåller marknadsföring, alternativt i aktuella sociala medier kanaler.
Ni kan t.ex. informera på ett bra och tydligt sätt genom att skriva detta i anslutning till kampanjens tävlingsvillkor:
”Denna tävling, hemsidan www.hemsida.se/com och följande konton på sociala medier ”namn på fb-konto”, ”namn på Instakonto” innehåller marknadsföring för produkt(erna)/tjänst(erna) ##. Genom att medverka i tävlingen kommer deltagarna få del av information om dessa produkter genom dessa kanaler. Att delta i tävlingen är helt valfritt”.
2) #-kampanjer – Håll koll på skillnaden mellan lotteri och tävling
#-kampanjer på t.ex. Instagram eller Twitter är ett effektivt sätt att inspirera, engagera och aktivera sina följare. Samtidigt måste ert företag vara försiktigt när ni lägger upp kampanjen så det inte klassificeras som lotterier eftersom lotterier faktiskt är förbjudet i Sverige.
Lagstiftaren definierar lotteri som en slumpmässig chans att vinna någonting utan att deltagaren egentligen ansträngt sig, t.ex. genom att bara använda en särskilt utpekad hashtag. När deltagaren däremot har ansträngt sig och det kanske till och med finns någon som bedömer deltagarnas bidrag så kan kampanjens tävligsinslag istället komma att klassificeras som en enkel tävling. Det kan t.ex. vara fallet när man tagit en avancerad och komponerad bild som sedan valts ut av en jury.
Tävlingar i sociala medier kan vara helt OK om ni följer marknadsföringsrättsliga regler.
3) Lämna tydlig information om villkoren för tävlingen
När ni lanserar en tävling är det viktigt att ni informerar deltagarna om vad som gäller för att delta i tävlingen. Det bästa är om företaget ger information om alla villkor som gäller för tävlingen i sociala medier, vad deltagarna måste göra för att delta (t.ex. köpa en produkt, skapa en särskild bild etc.), hur bidragen blir bedömda, var och hur deltagarna får information om vem som vunnit och information om vinnarens skyldighet att betala skatt eller avgifter.
Informationen bör lämnas på ett tydligt sätt innan tävlingsdeltagarna börjar tävla.
Bonus – apropå bilder i sociala medier
De bilder du använder i sociala medier kan vara skyddade av andra personers upphovsrätt. En vanlig situation är t. ex. då du driver #-kampanjer och genom taggen hämtar in andras bilder till din hemsida. För att detta ska vara ok måste du få samtycke till användning av bilderna genom dina sociala medier kanaler.
För att få samtycke kan du t.ex. skriva ut detta i anslutning till att du lanserar #-kampanjen:
”Genom att delta i denna kampanj och använda hashtaggen ”##” så samtycker du till att dina bilder kan komma att användas i marknadsföringssyfte”.
Vad har du för frågor? Jag är nyfiken på vad du tänker på så dela gärna med dig och lämna en kommentar så svarar jag på den så snart jag kan.
Tack att du tar dig tid att läsa detta, du får gärna dela inlägget om du tyckte att det var till hjälp.
För att veta mer om Sharp Cookie Advisors, eller om du behöver hjälp för era kampanjer klicka här.